La proposta pedagògica de Circ amb l’Escola

Les arts del circ en l’àmbit educatiu promouen el desenvolupament integral de l’alumnat: milloren el benestar físic i emocional d’infants i joves, i faciliten el desplegament del currículum educatiu a les aules. A més, tenir accés a pràctiques artístiques i desenvolupar destreses en aquest àmbit té un impacte directe en l’alumnat: democratitza l’art i dona oportunitats per participar activament de la vida cultural i comunitària.

Beneficis de la pràctica del circ

Nivell físic

Habilitats motrius, millora de la consciència corporal i augment de la capacitat de concentració

Nivell emocional

Capacitats d’autoregulació i augment de la confiança i la capacitat de perseverança

Nivell cognitiu

Creativitat, curiositat, reflexió crítica i expressió artística desde la interdisciplinarietat i la imaginació lúdica

Nivell social

Treball en equip, responsabilitat compartida, habilitats comunicatives i de relació social

Les arts en el desenvolupament de les competències educatives

Les arts en l’educació poden:

  • Jugar un rol central en el desplegament i aterratge del currículum d’educació, que aposta per l’ús de metodologies actives i globalitzades.
  • Tenir una funció connectora entre àrees i àmbits diversos: les arts amplien i diversifiquen les formes d’accedir al coneixement i hi aporten un element emocional que permet vincular sabers i construir un sentit.

La cultura circense és una manifestació artística que ofereix un escenari educatiu potent per construir aprenentatges competencials i significatius, ja sigui dins d’una àrea específica (l’educació artística o l’educació física) o en projectes interdisciplinaris.

Benestar, inclusió i vincle educatiu

Les arts del circ ofereixen una caixa d’eines i un marc idoni per a promoure un clima emocional positiu a les aules, afavorir la inclusió educativa i enfortir el vincle escola-territori.

El circ promou formes de comunicació verbals i no verbals en un context lúdic i creatiu, fet que facilita la interacció més enllà dels estigmes i les dinàmiques excloents. Així, es crea un espai d’acollida, suport mutu i vinculació afectiva en l’entorn escolar; un element clau per establir vincles escolars positius. 

Per últim, quan les pràctiques artístiques es vinculen a l’espai públic —amb mostres, tallers oberts o espectacles—, l’impacte s’expandeix. L’escola s’obre al barri, es trenquen fronteres físiques i simbòliques, i es genera una nova percepció social del centre educatiu que afavoreix la connexió amb les famílies i altres agents del territori.